21 oktober 2023 opent de inschrijving voor het NTT 2024. Tot 28 oktober kan jij met je team aanmelden. Twijfel je nog of je mee wilt doen? Lees onderstaande artikel over het aangepaste jureringsmodel.

Op het NTT heeft de jury naast de spelers steunen, natuurlijk ook een beoordelende taak; de scores zijn doorslaggevend voor het verdere verloop van het toernooi. 

Als organisatie van het NTT willen we graag innoveren door te luisteren naar jullie en al verschillende jaren zijn er geluiden dat het jurymodel beperkingen heeft. Hier wilden we graag mee aan de slag gaan door op het NTT van 2024 enkele vernieuwingen door te voeren.

De laatste jaren is een aangepast jureringmodel onder leiding van Han van de Ven getest met veel positief resultaat. Hieronder zetten we graag kort uiteen welke tekortkomingen er zijn, welke aanpassingen er gemaakt zijn, en hoe dit invloed heeft op jullie als spelers en potentiële juryleden.

We zijn heel benieuwd wat jullie ervan vinden!

Wat zijn de uitdagingen?

Laten we vooropstellen: het bekende jurymodel is een gevestigde waarde: breed gekend en toegepast. De juryhandleiding is een uitstekende kennisbasis, en blijft relevant!

  • Teams spelen naar het scoremodel: “Hoe kunnen we zo hoog mogelijk scoren op inhoud..?” (been there, done that!) Hoge scores worden gehaald met “begin-midden-eind”, een “karakterontwikkeling”, en “maak het belangrijk!”. Scènes beginnen op elkaar te lijken.
  • Feedback en scores leiden soms tot frustratie. In een toernooi lopen de spanningen soms hoog op, en dan kan één punt het verschil maken. En dan die 2 te krijgen die je niet kunt plaatsen – uitleg te horen die je niet begrijpt – of `we willen meer xyz zien’ te moeten incasseren, waar je geen inspiratie in vindt; het haalt je uit je spel.
  • Er is samenhang tussen de drie categorieën waarop beoordeeld wordt– als het niet lukt zijn het drie 2’en, als het wel lukt zijn het drie 4’en. Hooguit is een scène grappig, maar zonder plot: (5-1-5).

Dit is een beetje gechargeerd,  en gelukkig zijn bovenstaande uitzonderingen en geen regels. Toch, in een ideaal scenario beantwoorden we teams die zich afvragen hoe kunnen we het publiek en de jury zoveel mogelijk bekoren (en dan hopelijk zo ver mogelijk komen)? “Begin met spelplezier, contact, samenwerken, jezelf en elkaar uitdagen; de rest komt vanzelf!”

Voortbouwend op het jurymodel dat we  kennen, willen we  de score en uitleg nog meer gebruiken ten dienste van de spelers en tegelijk de juryleden handvaten bieden om dat te realiseren.

Ten slotte willen we een diverser scala aan scènes stimuleren. De mogelijkheid om punten te geven aan scènes met een andere focus dan plot.

Fotograaf: Eefke Burg

Hoe ziet het er concreet uit?

  •  We houden het systeem van 3 juryleden, met 1-5 punten per jurylid.
  • Techniek wordt vervangen door de nieuwe categorie: spel, om nog explicieter aandacht te geven aan het maakproces. Hierover later meer..!
  • Inhoud zal verruimen naar alles dat wordt gebracht door de spelers. De jury mag scènes belonen voor plot (zoals voorheen), maar ook voor een complexe en gelaagde relatie, een lyrische vertolking van de interne belevingswereld van een personage, of een geweldig gedetailleerde fantasiewereld, die het hele publiek zich levendig kan voorstellen. Zelfs als er geen tijd verstrijkt!
  • Amusement blijft Amusement.
  • Voor elke categorie en elke score is er een samenvatting van één of twee woorden, dat zo goed mogelijk het ‘onderbuikgevoel’ van de jury vertolkt:

 SpelInhoudAmusement
1OnsamenhangendOnbegrijpelijkEentonig
2WijfelendStagnerendAardige momenten
3Teamwork en inspiratieDynamischConsistent Boeiend
4Risico en lefGelaagdSpannend / Opwindend
5VirtuoosMeeslependOnvergetelijk
  • Voor elke categorie en elke score is er een lijst met mogelijke redenen om die score te geven. Deze lijst is niet uitputtend, maar biedt opties voor allerlei soorten scènes en games. Met deze lijst willen we benadrukken dat er ontzettend veel soorten impro en games bestaan, en deze elk willen kunnen belonen. Soms is een verhaal met begin-midden-eind belangrijk, maar voortaan kan ook de beste moppenscène, of de diepste vertolking van een gevoel (zonder dat er überhaupt tijd verstrijkt) zorgen voor een hoge score!
  • De insteek en referentielijst van elk van de drie categorieën past op een A4. Als jurylid kun je snel naar redenen zoeken om een bepaalde score te geven. 

Spel

Met spel willen we de spelers uitnodigen om te blijven improviseren: Wordt er goed samengewerkt? Wordt er geacteerd? Inspireer je je medespelers? Zijn jullie als team aan het genieten? Probeer je iets nieuws? Fantastisch! 

Bij lage scores zou feedback kunnen zijn: ‘vergeet geen plezier te maken!’ en `Zorg dat je het eens bent met elkaar (bijv. over de realiteit van de scène)!`

Wil je uitblinken op spel, dan zoeken we een `game of the scene’, verrassingen, risico, en ontdekkingen uit het moment. Er is ook ruimte voor beloning van bijzonder gebruik van ruimte / licht / techniek, pantomime en de acteerprestatie.

Foto: Maud van Deursen. (Op deze foto staat nog Techniek, dit wordt vervangen door Spel.)

Wat betekent dit nu voor de spelers?

Na twee pilots op het NSK, zal ook op het NTT 2024 het nieuwe jurymodel worden gebruikt. 

Vooraf aan het toernooi wordt de handleiding gedeeld met de spelers, zodat duidelijk is wat je kan verwachten.  Voor de juryleden wordt een training georganiseerd waarin we samen door de principes van het jurymodel gaan.

Als organisatie van het NTT hopen we dat het nieuwe jurymodel de teams laat groeien en dat het jullie uitdaagt om jezelf te verrassen door op andere elementen te focussen (als je dat al niet deed). Ook hopen we dat de rechters zich beter uitgerust voelen om iets subjectiefs als theater om te zetten naar een cijfermatige beoordeling en dat we tegelijkertijd de verschillen tussen de rechter teams zo klein mogelijk maken. Alles om het NTT voor iedereen zo tof mogelijk te houden!

Voor, tijdens, en na het toernooi ontvangen we graag jullie feedback, om te groeien naar een breed gedragen, toegankelijk, en dienstbaar jurymodel.